ללמידה משמעותית יש מרכיב ללמידה לא פורמאלית.
כמו למשל: שימוש בבלוגים, רשתות חברתיות, פורומים בתוך מערכת הלמידה של הקורס.
הלומדים עושים את המעברים גם בין החלק הפורמאלי לחלק הלא פורמאלי וגם בין מרכיבי הווב 2.0 של הקורס
(השתתפות בפורומים חברתיים, דידקטיים, השתתפות בבלוגים קבוצתיים, כתיבת בלוג אישי, כתיבה בWiki הקורס, היחשפות ל"דלישס", קישורים למאמרים חיצוניים ) למרכיבי הווב 2.0 הגלובליים (פורומים, בלוגים, רשתות חברתיות, אתרים מקדמי למידה) במקרים אלו הלומדים מכווני למידה בשל הרלוונטיות של הלמידה לעבודתם או חייהם האישיים.
המעברים בין פורמאלי/לא פורמאלי, בתוך/מחוץ לקורס, טבעיים, שוטפים ובלתי מורגשים. meital.iucc.ac.il/conf2010/program/presentations/rafi_davidson.ppt
לעומת זאת, המחקר של כספי ולונברג שהשווה בין תפיסת הלמידה של מורים שנערכה בשתי סביבות למידה פורמאליות ואַ-פורמאליות ובאמצעות שני סוגי תקשורת ( מקוונת ופנים אל פנים ,פא"פ ) ובדק כיצד משפיעה האינטראקציה בין סביבת הלמידה וסוג הלמידה על תפיסת הלמידה. המורים המלמדים בבית ספר יסודיים נדרשו להעריך את תפיסת הלמידה שלהם בסביבה מקוונת (השתלמות מורים מקוונת, פורום מורים) ובסביבת פנים אל פנים (השתלמות מורים או חדר מורים) באמצעות שאלון מקוון או שאלון" נייר ועיפרון" .
ונמצא אפקט עיקרי לפורמאליות: תפיסת הלמידה בסביבת הלמידה הפורמאלית, בהיבט הקוגניטיבי ובהיבט החברתי גבוהה יותר מאשר בסביבת הלמידה האַ-פורמאלית .
כמו כן, נמצא אפקט עיקרי לסוג התקשורת: תקשורת מקוונת הביאה לתפיסת למידה קוגניטיבית גבוהה יותר
והביאה לרגשות חיוביים יותר מאשר תקשורת פא"פ.
אם כך, מה שברור הוא שהתקשורת המקוונת יוצרת איזשהו "ביחד" ומצליחה להגיעה לכלל הלומדים. מה שלא תמיד רואים בתקשורת פנים מול פני. תמיד יש את הביישן שלא נשמע אותו, אולם בפורום הוא "מככב".
אם כך, מה שברור הוא שהתקשורת המקוונת יוצרת איזשהו "ביחד" ומצליחה להגיעה לכלל הלומדים. מה שלא תמיד רואים בתקשורת פנים מול פני. תמיד יש את הביישן שלא נשמע אותו, אולם בפורום הוא "מככב".
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה