יום שבת, 20 בנובמבר 2010

מידענות, חיפוש מידע באינטרנט והשימושים הנעשים בו


חשיבותה של המידענות בעידן טכנולוגיות המידע והתקשורת הולכת וגדלה, בעיקר משום שלושה מאפיינים של עידן המידע:
- כמות המידע - התפתחות התקשוב בעשור האחרון הביאה לגידול אדיר, מהיר ובלתי פוסק של מאגרי המידע, המופצים בעולם באמצעים רבים ושונים.
- זמינות - אמצעי התקשורת האלקטרונית מעבירים את המידע במהירות עצומה לכל קצווי תבל והופכות את המידע לזמין מאד. כל אחד יכול לגשת לכמויות אדירות של מידע בכל עת ומכל מקום.
העדר מערכת בקרה וסינון - המידע, מאגריו וערוצי העברתו, פתוחים ופרוצים לכל. המידע לא תמיד מבוקר, לעיתים אינו אמין ולפעמים אף פוגע ומזיק.
http://www.edu-negev.gov.il/tapuz/motp/search/meidaanut53.doc

כדי שניתן יהיה לנצל את המידע בצורה מיטבית וראויה ולהפיק ממנו תועלת, יש צורך בכלים, במיומנויות וביכולות המאפשרות לברור את הטוב והנחוץ מתוך הים הגדול, להישמר מן המטעה והמזיק, ולהשתמש במידע, ביעילות ובתבונה.

חשוב מאוד להעביר את הסטנדרטים במידענות לתלמידים בכיתה. למרות שזה מאוד קשה , גם אנחנו המורים עדיין לא יודעים בדיוק איפה נעצר הגבול.
אחד משימושים שניתן לעשות עם האינטרנט הוא כמובן הכנת עבודות ושיעורי בית.

בספרות ובמדיה מתוארים התלמידים של היום כמשתמשים נלהבים של האינטרנט לצרכי בית הספר. למשל, ויינברג ומרטין ( Wineburg & Martin, 2004) שחקרו תלמידי היסטוריה אמריקאים בבית הספר היסודי, כתבו:
"שאל ילד איך מאייתים את המילה ספריה והוא יאיית לך ארבע אותיות: ג- ו-ג-ל.
רשימת המקצועות שהתלמידים ציינו שעשו לגביהם שימוש באינטרנט בדרך כלל הייתה של מקצוע או שניים, לרוב מקצועות הומאניים כמו היסטוריה וספרות. כמובן שזה לא מפתיע, גם אנחנו המורים מעודדים עושים שימוש רב יותר בתכנים ההומאניים למטרות למידה אישית וכן בכיתה. תיאור התלמידים את אופן העבודה שלהם עם האינטרנט מראה כי תלמידים ניגשים לאינטרנט למטרה אחת: להשיג אינפורמציה, או בלשונם, "חומר" אותו הם לרוב "מסכמים".
נמצא כי תלמידים נמנעים מהשימוש באינטרנט במקרים מסוימים, לא משום שהם מייחסים
איכות ירודה לתכניו, אלא משום שהם שואפים, בשם הציון הגבוה, לשחזר את קולו של המורה,
ולמטרה זו שימוש באינטרנט(או בספר)מפריע.
בעידן בו בוגר המחר נדרש לחשיבה מקורית "מחוץ לקופסא" ממצאים אלו מדאיגים.
http://telem-pub.openu.ac.il/users/chais/2010/after_noon/4_2.pdf

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה