טכנולוגית הויקי
רבות דובר על טכנולוגית הויקי. ייחודה של טכנולוגיית הויקי בכך שהיא מאפשרת לקבוצת משתמשים לערוך מסמך משותף . הויקי מאפשר יצירת מסמך שיתופי על ידי מספר משתמשים.
בקורס שילוב טכנולגיות תקשוב ולמידה: היבטים בינלאומיים". חשפה אותנו המנחה לעבודה שיתופית כחלק מהכרת הטכנולוגיה. בפוסטים קודמים התייחסתי לטכנולוגיה בהקשר של שיתופיות בידע. אני חושבת שהטכנולוגיה אכן מאפשרת יצירת מסמך שיתופי. יחד עם זאת, סטודנטים העלו טענות בכיתה כי הם לא אהבו את התוצר הסופי. האמנם בלמידה שיתופית כל לומד: צופה בלומדים אחרים, בונה ומביע באופן אקטיבי את הידע שלו, בונה ידע בשיתוף צוות לומדים אחרים,תוך דיאלוג, התחבטות ויצירה משותפת . אולם כאשר הסטודנטים צריכים לקבל ציון על התוצר המוגמר, הינו כאלה שטענו כי לבד הם היו יכולים לעשות זאת יותר טוב וכי חלקם חושבים כי התוצר הסופי הוא לא מספיק טוב עבורם וזאת למרות הידיעה כי המנחה יכולה לבדוק את התרומה של כל אחד מהסטודנטים. כלומר להפיק "דוח משתמשים". ובעצם להפוך את המסמך השיתופי למסמך אישי.
טל–אלחסיד ומישר–טל (2006) טוענות במאמרן כי שימוש מוגבר בהערכה האישית והתעלמות מההערכה הקבוצתית עלולה ליצור מצב שבו המטלה שנועדה להיות שיתופית תיתפס על–ידי הסטודנטים כמטלה מעודדת תחרותיות ולא כמעודדת שיתופיות. כדי להימנע ממצב זה יש לשלב בציון הסופי מדדים של הערכה אישית וקבוצתית. כמו כן, יש לשים לב כשאר מפיקים את דו"ח הפעילות של כל לומד כל פעולה שמבוצת בויקי , זוכה לשורה נפרדת בדוח הפעילות ללא קשר לסוג התוכן שעודכן. כך יכול לקרות מצב בו יתקבל דוח פעילות רב כמותי עבור סטודנטים שהרבו בתיקונים לא משמעותיים .
ועדיין ההתייחסות בהרבה מאוד מהמאמרים היא לתהליך ולא לתוצר הסופי. לא מצאתי מחקרים שעוסקים בחסרון בולט זה בשימוש בטכנולוגית הויקי.
מצרפת לכם סרטון נחמד על שימושי הויקי בכיתה.
רבות דובר על טכנולוגית הויקי. ייחודה של טכנולוגיית הויקי בכך שהיא מאפשרת לקבוצת משתמשים לערוך מסמך משותף . הויקי מאפשר יצירת מסמך שיתופי על ידי מספר משתמשים.
בקורס שילוב טכנולגיות תקשוב ולמידה: היבטים בינלאומיים". חשפה אותנו המנחה לעבודה שיתופית כחלק מהכרת הטכנולוגיה. בפוסטים קודמים התייחסתי לטכנולוגיה בהקשר של שיתופיות בידע. אני חושבת שהטכנולוגיה אכן מאפשרת יצירת מסמך שיתופי. יחד עם זאת, סטודנטים העלו טענות בכיתה כי הם לא אהבו את התוצר הסופי. האמנם בלמידה שיתופית כל לומד: צופה בלומדים אחרים, בונה ומביע באופן אקטיבי את הידע שלו, בונה ידע בשיתוף צוות לומדים אחרים,תוך דיאלוג, התחבטות ויצירה משותפת . אולם כאשר הסטודנטים צריכים לקבל ציון על התוצר המוגמר, הינו כאלה שטענו כי לבד הם היו יכולים לעשות זאת יותר טוב וכי חלקם חושבים כי התוצר הסופי הוא לא מספיק טוב עבורם וזאת למרות הידיעה כי המנחה יכולה לבדוק את התרומה של כל אחד מהסטודנטים. כלומר להפיק "דוח משתמשים". ובעצם להפוך את המסמך השיתופי למסמך אישי.
טל–אלחסיד ומישר–טל (2006) טוענות במאמרן כי שימוש מוגבר בהערכה האישית והתעלמות מההערכה הקבוצתית עלולה ליצור מצב שבו המטלה שנועדה להיות שיתופית תיתפס על–ידי הסטודנטים כמטלה מעודדת תחרותיות ולא כמעודדת שיתופיות. כדי להימנע ממצב זה יש לשלב בציון הסופי מדדים של הערכה אישית וקבוצתית. כמו כן, יש לשים לב כשאר מפיקים את דו"ח הפעילות של כל לומד כל פעולה שמבוצת בויקי , זוכה לשורה נפרדת בדוח הפעילות ללא קשר לסוג התוכן שעודכן. כך יכול לקרות מצב בו יתקבל דוח פעילות רב כמותי עבור סטודנטים שהרבו בתיקונים לא משמעותיים .
ועדיין ההתייחסות בהרבה מאוד מהמאמרים היא לתהליך ולא לתוצר הסופי. לא מצאתי מחקרים שעוסקים בחסרון בולט זה בשימוש בטכנולוגית הויקי.
מצרפת לכם סרטון נחמד על שימושי הויקי בכיתה.
ביבליוגרפיה:
טל-אלחסיד ע' ומישר-טל ח' (2006). ויקי כסביבה ללמידה שיתופית מקוונת באוניברסיטה הפתוחה.
http://portal.macam.ac.il/ArticlePage.aspx?id=1196
http://portal.macam.ac.il/ArticlePage.aspx?id=1196
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה